Intervista/ Gaia Sokoli pas tastierës bardh e zi të pianos 

E enjte, 18 Prill, 2024
E enjte, 18 Prill, 2024

Intervista/ Gaia Sokoli pas tastierës bardh e zi të pianos 

Një përkulje dhe një vështrim i humbur për publikun; heshtja, një frymë dhe fillimi. Një periudhë e vetme, shumë e shkurtër kohore në të cilën pianisti ose pianistia bie fizikisht në kontakt me njerëzit e pranishëm në dhomë. Muzika do të rezonojë më vonë, e interpretuar nga personi, fytyrën e të cilit e kemi studiuar rastësisht në programin e sallës dhe për të cilin dimë vetëm atë që është e pranishme në ueb. Ajo që na paraqitet është një performancë në fazën përfundimtare që pak i referohet punës së përpiktë të kryer deri pak çaste para vetë koncertit; një hulumtim që gjen kuptimin e tij në përfshirjen emocionale të publikut.

Gaia Sokoli është një pianiste dhe mësuese e cila prej vitesh interpreton koncerte me shumë sukses në Itali dhe jashtë saj. Me këmbënguljen që e ka dalluar gjithmonë, ka marrë çmime të shumta; shumë prej tyre lidhen me regjistrimin e fundit të një CD-je kushtuar kompozitorit Fanny Mendelssohn. Në këtë intervistë, ajo flet se çfarë do të thotë të jesh pianiste koncertesh, duke larguar të zakonshmet dhe duke sqaruar vështirësitë, por edhe kënaqësitë që shoqërojnë këtë profesion.

Ju i nisët studimet në moshën tetë vjeçare dhe disa vite më vonë bëtë paraqitjen tuaj të parë në TV, duke performuar në Zecchino d’Oro. Duke të menduar në atë video në të cilën dukesh e vendosur pavarësisht moshës së re dhe duke të parë sot, pyes: kush është Gaia Sokoli në skenarin muzikor?

Ndaj, do t’ju them të drejtën: më ndodh të shikoj veten në video pak nga nostalgjia. Unë mendoj se asgjë nuk ka ndryshuar nga unë i vogël deri në mua! Kam një vetëdije dhe pjekuri më të madhe për shkak të rritjes muzikore dhe personale që sigurisht na formon, por në thelb vendimi dhe karakteri i dymbëdhjetëvjeçarit tim është i njëjtë me mua njëzet e katër vjeçarit. Nuk ka qenë kurrë një lojë për mua, sepse kam vendosur që në moshë të vogël se çfarë do të bëja në jetë dhe kam qëndruar gjithmonë në këtë linjë. Në agimin e njëzetekatërt ju keni më shumë vetëdije, por ajo që mbetet është kjo dëshirë e madhe për të bërë dhe për t’u përfshirë; dëshirë e madhe për të eksperimentuar dhe argëtuar mbi të gjitha. Gjithashtu mendoj se më ka ndihmuar shumë trashëgimia e familjes. Jam rritur me prindërit dhe gjyshen nga nëna; E specifikoj gjithmonë sepse ky i fundit ishte një figurë shumë e rëndësishme në stërvitjen time. Unë pata fatin të kisha një familje që nuk më ka penguar kurrë në nivel karakteri. E them këtë sepse kam pasur reagime nga njerëz të brezit tim, të cilët në vend të kësaj ndiheshin të ndrydhur në karakter dhe zgjedhje. Isha i lirë të kultivoja personalitetin tim brenda kufijve të edukimit dhe drejtësisë. Sa më shumë rritem, aq më shumë e kuptoj.

 

Muzika është profesioni juaj: Ju jeni mësuese por edhe interpretuese koncertesh. Në këtë drejtim, a keni hasur ndonjëherë në skepticizëm? Nëse po, pse mendoni se është ende e vështirë t’i bëni njerëzit të kuptojnë se loja dhe interpretimi, përveçse një art, është edhe një punë?

Unë jetoj me skepticizëm në jetën e përditshme. Unë kam qenë gjithmonë një grua që i pëlqen të shoqërohet me njerëz nga fusha të ndryshme. Ndoshta kam më shumë miqësi jashtë botës së muzikës sesa në fushën time dhe më pëlqen të kontaminoj veten në nivelin e ideve. Është e qartë se në mjedisin tonë është më e lehtë të kuptohet se çfarë nënkuptohet me pretendimin se jeni muzikant; jashtë idesë së një aktiviteti paralel mbetet. Mendoj se kjo është shumë e trishtueshme, sepse jashtë vendit, kur e krahasoj veten me njerëz që për këtë arsye jetojnë jashtë Italisë, kjo gjë pranohet përgjithësisht. Unë ndjek Fakultetin e Ekonomisë dhe Tregtisë dhe kur më pyesin se çfarë bëj në jetë, përpiqem t’i shpjegoj gjithmonë, pastaj shkurtoj dhe them që jam mësuese muzike. Mësimdhënia njihet si profesion. Mendoj se është faji i mënyrës sesi është ngritur sistemi dhe në veçanti arsimi fillor. Muzika klasike konsiderohet gjithmonë elitiste ose diçka që synon njerëzit snob ose të moshuar. Shumë njerëz, edhe mosha ime, luftojnë të imagjinojnë figurën e pianistit. E kuptoj, megjithatë, se nuk është arrogancë, por një lloj injorance shpirtmirë, sepse ka ende shumë kuriozitet; sapo të hyjnë në këtë botë, të gjithë dhe të gjithë janë shumë të magjepsur. Fatkeqësisht, tashmë në shkollën e mesme, ora e muzikës është e destinuar kryesisht për regjistruesin.

 

Duke qëndruar në temë çfarë ka përveç skenës dhe përtej performancës së një pianisti apo një pianisti? Çfarë është ajo që publiku nuk e sheh apo nuk mund ta shohë?

Ai nuk mund t’i dijë të gjitha vuajtjet pas saj (qesh). E thashë se është dramatike, por, për fat të keq, konstatoj se shumë kolegë dhe kolegë e idealizojnë shumë profesionin e tyre. Në realitet ka një sakrificë shumë të madhe.; ka një ndryshim në jetën tuaj, zakonet tuaja, formojini ato në bazë të një vendimi që keni marrë. Unë zgjodha atë që do të bëja kur isha fëmijë dhe kam qëndruar gjithmonë në atë linjë. Por ajo që nuk shihet dhe që është e paimagjinueshme janë orët e studimit, mundi, përkushtimi, udhëtimet. Ajo që nuk shihni është i gjithë diskursi mendor dhe psikologjik që graviton rreth kësaj gjëje. Nuk lidhet vetëm me ankthin para koncertit, performancën dhe lodhjen që pason, por për mua është diçka që vazhdon në jetën e përditshme. Nuk ka kohë kur mbyll pianon, dal, bëj një shëtitje dhe nuk mendoj se çfarë do të duhet të bëj apo çfarë do të duhet të ndryshoj në atë që sapo kam studiuar! Ose, përsëri, sa shumë prapa mund të jem me studion për një koncert të rëndësishëm. Mendoj se flasim shumë pak për këtë: kur ndërmerr një rrugë të tillë është shumë e rëndësishme të kesh mbështetjen e disa njerëzve. Ajo që kam ndjerë gjithmonë është një ndjenjë detyre, në një mënyrë të mirë, sepse të gjithë njerëzit që punojnë me mua – nga mësuesi te familja, përmes miqësive – e japin edhe jetën e tyre në raport me timen; pikërisht sepse besojnë në atë që bëj dhe duan të më ndihmojnë. Ka ndryshuar edhe dinamika ime familjare që kur fillova të studioj… Është diçka radikale dhe drastike! Por të gjithë e përjetojnë ndryshe: ka edhe nga ata që zgjedhin ta jetojnë rrugën e tyre në mënyrë fataliste. Diskursi mendor dhe psikologjik nuk merret kurrë në konsideratë. Për shembull, e kam fjalën për kritikat që mund të tërbohen në një humbje të kujtesës së një pianisti që ka mesatarisht dyqind koncerte në vit dhe e ka jetën në një valixhe. Ose një audiencë që lind opinione të këqija falas.

 

Mendoni se është tabu të flitet për aspektin psikologjik tek ata që zgjedhin të ndërmarrin një karrierë si interpretues koncerti?

Absolutisht! Mendoj se në këtë moment historik është tabu të flitet për çdo aspekt psikologjik, por jo vetëm në botën e muzikës. Është një botë që ecën aq shpejt sa duhet të performojmë mjaftueshëm për ta neglizhuar plotësisht këtë aspekt. Në vend të kësaj, mendoj se duhet adresuar sepse është diçka shumë konkrete. Unë pata fatin të filloja të studioja në moshën nëntëmbëdhjetë vjeç me Maestro Roberto Prosseda dhe Maestro Alessandra Ammara, të cilët janë ende mësuesit e mi. Me ta zbulova një botë të re sepse përveçse kam një marrëdhënie didaktike me ta, kam një marrëdhënie të bukur njerëzore që kapërcen atë që mund të jetë momenti i mësimit apo i shfaqjes. Së bashku, çdo gjë që lidhet me muzikën ose rrethanat e mia të jashtme bëhet e menaxhueshme. Kjo ndihmon për të luajtur dhe për të jetuar më mirë, sepse mbështetja psikologjike e një personi që bën të njëjtën punë si ju, që e kupton dinamikën tuaj nga brenda, është shumë e rëndësishme. Shumë herë duhet të kemi të bëjmë me mësues të jashtëzakonshëm që fokusohen vetëm në aspektin interpretues dhe atë që ndodh atëherë duhet ta menaxhojmë vetë.

 

Ekziston edhe klisheja se një interpretues i mirë koncertesh është rrjedhimisht një mësues i mirë. Çfarë mendoni ju?

Kam dëgjuar shumë mendime kontradiktore. Si fëmijë kisha besimin se një pianist i jashtëzakonshëm mund të ishte një mësues i mirë, por mendoj se nuk ka asnjë lidhje konsekuente midis të qenit një koncertist i mirë dhe një mësues i mirë. Kombinimi është mjaft i rastësishëm. Është e qartë se për ata që kryejnë një koncert çdo dy ditë, ai bëhet i pamenaxhueshëm në nivelin e kohës. Por unë ju sjell përvojën time personale: duke studiuar me Roberto Prosseda mendoj se ai është një mësues i jashtëzakonshëm, si dhe një muzikant i jashtëzakonshëm; luan shumë koncerte por ia del mbanë të dy gjërat dhe nuk kam gjetur asnjë mangësi. Gjithashtu mendoj se ajo që na shtyn të mësojmë mirë është një ndjenjë e fortë pasioni për të transmetuar aftësitë e dikujt përtej egoizmit të interpretuesit. Mësimi dhe jo një predispozitë e fortë diktohet nga njohuritë e shkëlqyera, komunikimi i mirë dhe pasioni i madh për t’u transmetuar.

 

A mund të përmblidhni ndjesitë që përjetoni pak para se të vendosni duart në tastierën e pianos, menjëherë pas duartrokitjeve të publikut?

Mund t’ju them se momentet para koncertit i jetoj shumë keq… Për mua është një dhimbje! Mbaj mend që kur isha dhjetë vjeç, mësuesi me të cilin studioja më qetësoi duke më thënë se kur të rritesha do të mësohesha; në prapavijë them jo, nuk mësohesh, thjesht mëson të menaxhosh ankthin. Gjithçka shkrihet jo në momentin e parë që vendos duart në piano, por pasi hetova agjitacionin tim. Është e qartë se çdo performancë nuk është e njëjtë me një tjetër. Është një kurs i vazhdueshëm i operës dhe, nëse e krijon atë magji, ku dëgjon publikun në heshtje dhe merr pjesë, mund të jesh i qetë dhe në atë pikë është e gjitha drejt greminës.

 

Në tetor 2021 u publikua CD-ja juaj e parë në sonatat e Fanny Mendelssohn. Pse zgjodhët t’i kushtoni asaj gdhendjen tuaj të parë dhe më domethënëse?

Edhe këtu themelor ishte kontributi i mësuesit tim, i cili në të kaluarën regjistroi veprat e plota të Felix Mendelssohn, vëllait të Fanny-t. Ai është shumë i informuar për muzikën e tij dhe për veprat që i atribuohen gabimisht Feliksit, por të shkruara nga motra e tij. Pak si shaka, filluam t’u afroheshim këtyre këngëve për zbulim dhe eksperiment të pastër. Më pas, duke studiuar këngën e parë, ajo evoluoi në një projekt regjistrimi, të pranuar nga Piano Classics. Ne vendosëm t’ia kushtojmë CD-në time të parë regjistrimit të tre sonatave plus një fragment sonate të papërfunduar. Projekti mori formë brenda disa vitesh dhe në maj 2020 i regjistrova këto këngë për tre ditë. Është diçka që fillimisht nuk e materializova në kokën time, megjithatë, me prapambetje, duke punuar mbi të, dëshirën për të pasur një projekt besoja jo vetëm për cilësinë e muzikës apo për poetikën e autorit, por pikërisht për Ideja ime personale: të nxjerr në dritë veprat e artisteve femra që nuk kanë pasur asnjëherë vlerësimin e tyre adekuat. Gjithashtu sepse një gjë që kam prirje të them gjithmonë është se jam një feministe shumë e bindur dhe projekti, pikërisht për këtë arsye, është shumë i rëndësishëm. Përtej diskursit muzikor, ai është një mision.

 

Pse duhet të jetë një përkthyes dhe jo një interpretues për të rikthyer një kompozitor të së shkuarës? A nuk mendoni se po ata artistë që në të kaluarën e mbanin nën hije duhet ta kuptojnë vlerën e saj?

Është e qartë se një grua duhet ta bëjë këtë në 2022, sepse një burrë do të ishte shumë i rrallë. Fatkeqësisht, ky është rasti në një situatë të tillë. Ajo që më zemëron është se ne femrave na është dashur gjithmonë të bëjmë bërryl dhjetë herë më shumë se një mashkull për të marrë një të dhjetën e asaj që do të merrte. Flitet shumë për rrjedhshmërinë, barazinë gjinore, LGBTQ+, riprodhimin e asistuar… Mendoj se nëse duam të lëvizim diçka, nuk është e nevojshme të demonstrojmë në rrugë, por të përdorim artin përmes gjesteve të vogla rebelimi. Ajo që unë mund të bëj si artiste është, në mënyrën time të vogël, të përmirësoj një autore, duke rijetuar sëmundjen që përjetoi dhe për të cilën ajo qëndroi e përmbajtur, ndërkohë që vazhdon të shkruajë muzikë.

 

A keni gjetur ndonjë mospërputhje midis asaj që lexoni në librat e saj dhe asaj që del nga shkrimi i saj muzikor? Diçka që vetëm dikush që luan veprat e tij mund ta dijë?

Në realitet, ajo që më pëlqeu tek Fanny Mendelssohn, sepse e dokumentova veten duke lexuar disa letra dhe disa shkrime, është një personazh i fortë që del shumë nga kompozimet e saj. Pra, më shumë se një mospërputhje ajo që gjeta është një besnikëri shumë e fortë midis mendimeve të tij, asaj që thotë dhe asaj që del nga muzika e tij. Është luftarak dhe e ndjen këtë damar kryengritjeje dhe vuajtjeje, e cila, megjithatë, nuk është kurrë dramatike dhe qëllim në vetvete, sepse atëherë ka gjithmonë një moment relaksi dhe meditimi.

 

Jeni trajnuar me mësues të rëndësishëm italianë dhe të huaj: mendoni se ka apo mund të ketë një mësim të vetëm që i bashkon në një mënyrë apo në një tjetër?

Unë kam pasur mësues shumë të ndryshëm! Unë mendoj se jo, dhe ndoshta kjo është e bukura e saj, sepse në fakt është diçka shumë personale. Ju sjell eksperiencën time sepse kam pasur gjithmonë disa mësues që më kanë ndjekur vazhdimisht. Përtej kurseve dhe masterklasave kam pasur tre mësues dhe gjithmonë kam mësuar gjëra shumë të ndryshme. Pastaj ka gjëra që mund të ndahen pak a shumë dhe, në parim, tani jam duke përjetuar ekuilibrin më të fortë; Zgjodha të shkoj në të njëjtin qytet me mësuesit e mi pikërisht për këtë arsye. Ndoshta ajo që dëgjojmë më shpesh është të përqendrohemi më shumë te interpretimi dhe jo shumë te teknika.

 

E mbyll duke ju pyetur se cila është pjesa e fundit që keni luajtur në sesionin tuaj të studimit.

Vetëm sot në mëngjes luajta Koncertin e Trefishtë të Beethovenit: Unë jam duke e studiuar dhe do ta luaj në Rovigo në mars. Paralelisht me regjistrimin e dytë të ardhshëm nga Fanny Mendelssohn, jam duke realizuar edhe një repertor tjetër. E adhuroj Bethoven-in, pavarësisht se jam shumë i ndryshëm nga Fanny. Edhe unë e kam mjaft të vështirë sepse nuk e dija që mund të ishte kaq e neveritshme! Beethoven nuk e mohon kurrë veten!

Për t’u bërë pjesë e grupit të “Gazeta Diaspora Shqiptare” mjafton të klikoni: Join Group dhe kërkesa do t’ju aprovohet menjëherë. 

Një përkulje dhe një vështrim i humbur për publikun; heshtja, një frymë dhe fillimi. Një periudhë e vetme, shumë e shkurtër kohore në të cilën pianisti ose pianistia bie fizikisht në kontakt me njerëzit e pranishëm në dhomë. Muzika do të rezonojë më vonë, e interpretuar nga personi, fytyrën e të cilit e kemi studiuar rastësisht në programin e sallës dhe për të cilin dimë vetëm atë që është e pranishme në ueb. Ajo që na paraqitet është një performancë në fazën përfundimtare që pak i referohet punës së përpiktë të kryer deri pak çaste para vetë koncertit; një hulumtim që gjen kuptimin e tij në përfshirjen emocionale të publikut.

Gaia Sokoli është një pianiste dhe mësuese e cila prej vitesh interpreton koncerte me shumë sukses në Itali dhe jashtë saj. Me këmbënguljen që e ka dalluar gjithmonë, ka marrë çmime të shumta; shumë prej tyre lidhen me regjistrimin e fundit të një CD-je kushtuar kompozitorit Fanny Mendelssohn. Në këtë intervistë, ajo flet se çfarë do të thotë të jesh pianiste koncertesh, duke larguar të zakonshmet dhe duke sqaruar vështirësitë, por edhe kënaqësitë që shoqërojnë këtë profesion.

Ju i nisët studimet në moshën tetë vjeçare dhe disa vite më vonë bëtë paraqitjen tuaj të parë në TV, duke performuar në Zecchino d’Oro. Duke të menduar në atë video në të cilën dukesh e vendosur pavarësisht moshës së re dhe duke të parë sot, pyes: kush është Gaia Sokoli në skenarin muzikor?

Ndaj, do t’ju them të drejtën: më ndodh të shikoj veten në video pak nga nostalgjia. Unë mendoj se asgjë nuk ka ndryshuar nga unë i vogël deri në mua! Kam një vetëdije dhe pjekuri më të madhe për shkak të rritjes muzikore dhe personale që sigurisht na formon, por në thelb vendimi dhe karakteri i dymbëdhjetëvjeçarit tim është i njëjtë me mua njëzet e katër vjeçarit. Nuk ka qenë kurrë një lojë për mua, sepse kam vendosur që në moshë të vogël se çfarë do të bëja në jetë dhe kam qëndruar gjithmonë në këtë linjë. Në agimin e njëzetekatërt ju keni më shumë vetëdije, por ajo që mbetet është kjo dëshirë e madhe për të bërë dhe për t’u përfshirë; dëshirë e madhe për të eksperimentuar dhe argëtuar mbi të gjitha. Gjithashtu mendoj se më ka ndihmuar shumë trashëgimia e familjes. Jam rritur me prindërit dhe gjyshen nga nëna; E specifikoj gjithmonë sepse ky i fundit ishte një figurë shumë e rëndësishme në stërvitjen time. Unë pata fatin të kisha një familje që nuk më ka penguar kurrë në nivel karakteri. E them këtë sepse kam pasur reagime nga njerëz të brezit tim, të cilët në vend të kësaj ndiheshin të ndrydhur në karakter dhe zgjedhje. Isha i lirë të kultivoja personalitetin tim brenda kufijve të edukimit dhe drejtësisë. Sa më shumë rritem, aq më shumë e kuptoj.

 

Muzika është profesioni juaj: Ju jeni mësuese por edhe interpretuese koncertesh. Në këtë drejtim, a keni hasur ndonjëherë në skepticizëm? Nëse po, pse mendoni se është ende e vështirë t’i bëni njerëzit të kuptojnë se loja dhe interpretimi, përveçse një art, është edhe një punë?

Unë jetoj me skepticizëm në jetën e përditshme. Unë kam qenë gjithmonë një grua që i pëlqen të shoqërohet me njerëz nga fusha të ndryshme. Ndoshta kam më shumë miqësi jashtë botës së muzikës sesa në fushën time dhe më pëlqen të kontaminoj veten në nivelin e ideve. Është e qartë se në mjedisin tonë është më e lehtë të kuptohet se çfarë nënkuptohet me pretendimin se jeni muzikant; jashtë idesë së një aktiviteti paralel mbetet. Mendoj se kjo është shumë e trishtueshme, sepse jashtë vendit, kur e krahasoj veten me njerëz që për këtë arsye jetojnë jashtë Italisë, kjo gjë pranohet përgjithësisht. Unë ndjek Fakultetin e Ekonomisë dhe Tregtisë dhe kur më pyesin se çfarë bëj në jetë, përpiqem t’i shpjegoj gjithmonë, pastaj shkurtoj dhe them që jam mësuese muzike. Mësimdhënia njihet si profesion. Mendoj se është faji i mënyrës sesi është ngritur sistemi dhe në veçanti arsimi fillor. Muzika klasike konsiderohet gjithmonë elitiste ose diçka që synon njerëzit snob ose të moshuar. Shumë njerëz, edhe mosha ime, luftojnë të imagjinojnë figurën e pianistit. E kuptoj, megjithatë, se nuk është arrogancë, por një lloj injorance shpirtmirë, sepse ka ende shumë kuriozitet; sapo të hyjnë në këtë botë, të gjithë dhe të gjithë janë shumë të magjepsur. Fatkeqësisht, tashmë në shkollën e mesme, ora e muzikës është e destinuar kryesisht për regjistruesin.

 

Duke qëndruar në temë çfarë ka përveç skenës dhe përtej performancës së një pianisti apo një pianisti? Çfarë është ajo që publiku nuk e sheh apo nuk mund ta shohë?

Ai nuk mund t’i dijë të gjitha vuajtjet pas saj (qesh). E thashë se është dramatike, por, për fat të keq, konstatoj se shumë kolegë dhe kolegë e idealizojnë shumë profesionin e tyre. Në realitet ka një sakrificë shumë të madhe.; ka një ndryshim në jetën tuaj, zakonet tuaja, formojini ato në bazë të një vendimi që keni marrë. Unë zgjodha atë që do të bëja kur isha fëmijë dhe kam qëndruar gjithmonë në atë linjë. Por ajo që nuk shihet dhe që është e paimagjinueshme janë orët e studimit, mundi, përkushtimi, udhëtimet. Ajo që nuk shihni është i gjithë diskursi mendor dhe psikologjik që graviton rreth kësaj gjëje. Nuk lidhet vetëm me ankthin para koncertit, performancën dhe lodhjen që pason, por për mua është diçka që vazhdon në jetën e përditshme. Nuk ka kohë kur mbyll pianon, dal, bëj një shëtitje dhe nuk mendoj se çfarë do të duhet të bëj apo çfarë do të duhet të ndryshoj në atë që sapo kam studiuar! Ose, përsëri, sa shumë prapa mund të jem me studion për një koncert të rëndësishëm. Mendoj se flasim shumë pak për këtë: kur ndërmerr një rrugë të tillë është shumë e rëndësishme të kesh mbështetjen e disa njerëzve. Ajo që kam ndjerë gjithmonë është një ndjenjë detyre, në një mënyrë të mirë, sepse të gjithë njerëzit që punojnë me mua – nga mësuesi te familja, përmes miqësive – e japin edhe jetën e tyre në raport me timen; pikërisht sepse besojnë në atë që bëj dhe duan të më ndihmojnë. Ka ndryshuar edhe dinamika ime familjare që kur fillova të studioj… Është diçka radikale dhe drastike! Por të gjithë e përjetojnë ndryshe: ka edhe nga ata që zgjedhin ta jetojnë rrugën e tyre në mënyrë fataliste. Diskursi mendor dhe psikologjik nuk merret kurrë në konsideratë. Për shembull, e kam fjalën për kritikat që mund të tërbohen në një humbje të kujtesës së një pianisti që ka mesatarisht dyqind koncerte në vit dhe e ka jetën në një valixhe. Ose një audiencë që lind opinione të këqija falas.

 

Mendoni se është tabu të flitet për aspektin psikologjik tek ata që zgjedhin të ndërmarrin një karrierë si interpretues koncerti?

Absolutisht! Mendoj se në këtë moment historik është tabu të flitet për çdo aspekt psikologjik, por jo vetëm në botën e muzikës. Është një botë që ecën aq shpejt sa duhet të performojmë mjaftueshëm për ta neglizhuar plotësisht këtë aspekt. Në vend të kësaj, mendoj se duhet adresuar sepse është diçka shumë konkrete. Unë pata fatin të filloja të studioja në moshën nëntëmbëdhjetë vjeç me Maestro Roberto Prosseda dhe Maestro Alessandra Ammara, të cilët janë ende mësuesit e mi. Me ta zbulova një botë të re sepse përveçse kam një marrëdhënie didaktike me ta, kam një marrëdhënie të bukur njerëzore që kapërcen atë që mund të jetë momenti i mësimit apo i shfaqjes. Së bashku, çdo gjë që lidhet me muzikën ose rrethanat e mia të jashtme bëhet e menaxhueshme. Kjo ndihmon për të luajtur dhe për të jetuar më mirë, sepse mbështetja psikologjike e një personi që bën të njëjtën punë si ju, që e kupton dinamikën tuaj nga brenda, është shumë e rëndësishme. Shumë herë duhet të kemi të bëjmë me mësues të jashtëzakonshëm që fokusohen vetëm në aspektin interpretues dhe atë që ndodh atëherë duhet ta menaxhojmë vetë.

 

Ekziston edhe klisheja se një interpretues i mirë koncertesh është rrjedhimisht një mësues i mirë. Çfarë mendoni ju?

Kam dëgjuar shumë mendime kontradiktore. Si fëmijë kisha besimin se një pianist i jashtëzakonshëm mund të ishte një mësues i mirë, por mendoj se nuk ka asnjë lidhje konsekuente midis të qenit një koncertist i mirë dhe një mësues i mirë. Kombinimi është mjaft i rastësishëm. Është e qartë se për ata që kryejnë një koncert çdo dy ditë, ai bëhet i pamenaxhueshëm në nivelin e kohës. Por unë ju sjell përvojën time personale: duke studiuar me Roberto Prosseda mendoj se ai është një mësues i jashtëzakonshëm, si dhe një muzikant i jashtëzakonshëm; luan shumë koncerte por ia del mbanë të dy gjërat dhe nuk kam gjetur asnjë mangësi. Gjithashtu mendoj se ajo që na shtyn të mësojmë mirë është një ndjenjë e fortë pasioni për të transmetuar aftësitë e dikujt përtej egoizmit të interpretuesit. Mësimi dhe jo një predispozitë e fortë diktohet nga njohuritë e shkëlqyera, komunikimi i mirë dhe pasioni i madh për t’u transmetuar.

 

A mund të përmblidhni ndjesitë që përjetoni pak para se të vendosni duart në tastierën e pianos, menjëherë pas duartrokitjeve të publikut?

Mund t’ju them se momentet para koncertit i jetoj shumë keq… Për mua është një dhimbje! Mbaj mend që kur isha dhjetë vjeç, mësuesi me të cilin studioja më qetësoi duke më thënë se kur të rritesha do të mësohesha; në prapavijë them jo, nuk mësohesh, thjesht mëson të menaxhosh ankthin. Gjithçka shkrihet jo në momentin e parë që vendos duart në piano, por pasi hetova agjitacionin tim. Është e qartë se çdo performancë nuk është e njëjtë me një tjetër. Është një kurs i vazhdueshëm i operës dhe, nëse e krijon atë magji, ku dëgjon publikun në heshtje dhe merr pjesë, mund të jesh i qetë dhe në atë pikë është e gjitha drejt greminës.

 

Në tetor 2021 u publikua CD-ja juaj e parë në sonatat e Fanny Mendelssohn. Pse zgjodhët t’i kushtoni asaj gdhendjen tuaj të parë dhe më domethënëse?

Edhe këtu themelor ishte kontributi i mësuesit tim, i cili në të kaluarën regjistroi veprat e plota të Felix Mendelssohn, vëllait të Fanny-t. Ai është shumë i informuar për muzikën e tij dhe për veprat që i atribuohen gabimisht Feliksit, por të shkruara nga motra e tij. Pak si shaka, filluam t’u afroheshim këtyre këngëve për zbulim dhe eksperiment të pastër. Më pas, duke studiuar këngën e parë, ajo evoluoi në një projekt regjistrimi, të pranuar nga Piano Classics. Ne vendosëm t’ia kushtojmë CD-në time të parë regjistrimit të tre sonatave plus një fragment sonate të papërfunduar. Projekti mori formë brenda disa vitesh dhe në maj 2020 i regjistrova këto këngë për tre ditë. Është diçka që fillimisht nuk e materializova në kokën time, megjithatë, me prapambetje, duke punuar mbi të, dëshirën për të pasur një projekt besoja jo vetëm për cilësinë e muzikës apo për poetikën e autorit, por pikërisht për Ideja ime personale: të nxjerr në dritë veprat e artisteve femra që nuk kanë pasur asnjëherë vlerësimin e tyre adekuat. Gjithashtu sepse një gjë që kam prirje të them gjithmonë është se jam një feministe shumë e bindur dhe projekti, pikërisht për këtë arsye, është shumë i rëndësishëm. Përtej diskursit muzikor, ai është një mision.

 

Pse duhet të jetë një përkthyes dhe jo një interpretues për të rikthyer një kompozitor të së shkuarës? A nuk mendoni se po ata artistë që në të kaluarën e mbanin nën hije duhet ta kuptojnë vlerën e saj?

Është e qartë se një grua duhet ta bëjë këtë në 2022, sepse një burrë do të ishte shumë i rrallë. Fatkeqësisht, ky është rasti në një situatë të tillë. Ajo që më zemëron është se ne femrave na është dashur gjithmonë të bëjmë bërryl dhjetë herë më shumë se një mashkull për të marrë një të dhjetën e asaj që do të merrte. Flitet shumë për rrjedhshmërinë, barazinë gjinore, LGBTQ+, riprodhimin e asistuar… Mendoj se nëse duam të lëvizim diçka, nuk është e nevojshme të demonstrojmë në rrugë, por të përdorim artin përmes gjesteve të vogla rebelimi. Ajo që unë mund të bëj si artiste është, në mënyrën time të vogël, të përmirësoj një autore, duke rijetuar sëmundjen që përjetoi dhe për të cilën ajo qëndroi e përmbajtur, ndërkohë që vazhdon të shkruajë muzikë.

 

A keni gjetur ndonjë mospërputhje midis asaj që lexoni në librat e saj dhe asaj që del nga shkrimi i saj muzikor? Diçka që vetëm dikush që luan veprat e tij mund ta dijë?

Në realitet, ajo që më pëlqeu tek Fanny Mendelssohn, sepse e dokumentova veten duke lexuar disa letra dhe disa shkrime, është një personazh i fortë që del shumë nga kompozimet e saj. Pra, më shumë se një mospërputhje ajo që gjeta është një besnikëri shumë e fortë midis mendimeve të tij, asaj që thotë dhe asaj që del nga muzika e tij. Është luftarak dhe e ndjen këtë damar kryengritjeje dhe vuajtjeje, e cila, megjithatë, nuk është kurrë dramatike dhe qëllim në vetvete, sepse atëherë ka gjithmonë një moment relaksi dhe meditimi.

 

Jeni trajnuar me mësues të rëndësishëm italianë dhe të huaj: mendoni se ka apo mund të ketë një mësim të vetëm që i bashkon në një mënyrë apo në një tjetër?

Unë kam pasur mësues shumë të ndryshëm! Unë mendoj se jo, dhe ndoshta kjo është e bukura e saj, sepse në fakt është diçka shumë personale. Ju sjell eksperiencën time sepse kam pasur gjithmonë disa mësues që më kanë ndjekur vazhdimisht. Përtej kurseve dhe masterklasave kam pasur tre mësues dhe gjithmonë kam mësuar gjëra shumë të ndryshme. Pastaj ka gjëra që mund të ndahen pak a shumë dhe, në parim, tani jam duke përjetuar ekuilibrin më të fortë; Zgjodha të shkoj në të njëjtin qytet me mësuesit e mi pikërisht për këtë arsye. Ndoshta ajo që dëgjojmë më shpesh është të përqendrohemi më shumë te interpretimi dhe jo shumë te teknika.

 

E mbyll duke ju pyetur se cila është pjesa e fundit që keni luajtur në sesionin tuaj të studimit.

Vetëm sot në mëngjes luajta Koncertin e Trefishtë të Beethovenit: Unë jam duke e studiuar dhe do ta luaj në Rovigo në mars. Paralelisht me regjistrimin e dytë të ardhshëm nga Fanny Mendelssohn, jam duke realizuar edhe një repertor tjetër. E adhuroj Bethoven-in, pavarësisht se jam shumë i ndryshëm nga Fanny. Edhe unë e kam mjaft të vështirë sepse nuk e dija që mund të ishte kaq e neveritshme! Beethoven nuk e mohon kurrë veten!

Për t’u bërë pjesë e grupit të “Gazeta Diaspora Shqiptare” mjafton të klikoni: Join Group dhe kërkesa do t’ju aprovohet menjëherë. 

Një përkulje dhe një vështrim i humbur për publikun; heshtja, një frymë dhe fillimi. Një periudhë e vetme, shumë e shkurtër kohore në të cilën pianisti ose pianistia bie fizikisht në kontakt me njerëzit e pranishëm në dhomë. Muzika do të rezonojë më vonë, e interpretuar nga personi, fytyrën e të cilit e kemi studiuar rastësisht në programin e sallës dhe për të cilin dimë vetëm atë që është e pranishme në ueb. Ajo që na paraqitet është një performancë në fazën përfundimtare që pak i referohet punës së përpiktë të kryer deri pak çaste para vetë koncertit; një hulumtim që gjen kuptimin e tij në përfshirjen emocionale të publikut.

Gaia Sokoli është një pianiste dhe mësuese e cila prej vitesh interpreton koncerte me shumë sukses në Itali dhe jashtë saj. Me këmbënguljen që e ka dalluar gjithmonë, ka marrë çmime të shumta; shumë prej tyre lidhen me regjistrimin e fundit të një CD-je kushtuar kompozitorit Fanny Mendelssohn. Në këtë intervistë, ajo flet se çfarë do të thotë të jesh pianiste koncertesh, duke larguar të zakonshmet dhe duke sqaruar vështirësitë, por edhe kënaqësitë që shoqërojnë këtë profesion.

Ju i nisët studimet në moshën tetë vjeçare dhe disa vite më vonë bëtë paraqitjen tuaj të parë në TV, duke performuar në Zecchino d’Oro. Duke të menduar në atë video në të cilën dukesh e vendosur pavarësisht moshës së re dhe duke të parë sot, pyes: kush është Gaia Sokoli në skenarin muzikor?

Ndaj, do t’ju them të drejtën: më ndodh të shikoj veten në video pak nga nostalgjia. Unë mendoj se asgjë nuk ka ndryshuar nga unë i vogël deri në mua! Kam një vetëdije dhe pjekuri më të madhe për shkak të rritjes muzikore dhe personale që sigurisht na formon, por në thelb vendimi dhe karakteri i dymbëdhjetëvjeçarit tim është i njëjtë me mua njëzet e katër vjeçarit. Nuk ka qenë kurrë një lojë për mua, sepse kam vendosur që në moshë të vogël se çfarë do të bëja në jetë dhe kam qëndruar gjithmonë në këtë linjë. Në agimin e njëzetekatërt ju keni më shumë vetëdije, por ajo që mbetet është kjo dëshirë e madhe për të bërë dhe për t’u përfshirë; dëshirë e madhe për të eksperimentuar dhe argëtuar mbi të gjitha. Gjithashtu mendoj se më ka ndihmuar shumë trashëgimia e familjes. Jam rritur me prindërit dhe gjyshen nga nëna; E specifikoj gjithmonë sepse ky i fundit ishte një figurë shumë e rëndësishme në stërvitjen time. Unë pata fatin të kisha një familje që nuk më ka penguar kurrë në nivel karakteri. E them këtë sepse kam pasur reagime nga njerëz të brezit tim, të cilët në vend të kësaj ndiheshin të ndrydhur në karakter dhe zgjedhje. Isha i lirë të kultivoja personalitetin tim brenda kufijve të edukimit dhe drejtësisë. Sa më shumë rritem, aq më shumë e kuptoj.

 

Muzika është profesioni juaj: Ju jeni mësuese por edhe interpretuese koncertesh. Në këtë drejtim, a keni hasur ndonjëherë në skepticizëm? Nëse po, pse mendoni se është ende e vështirë t’i bëni njerëzit të kuptojnë se loja dhe interpretimi, përveçse një art, është edhe një punë?

Unë jetoj me skepticizëm në jetën e përditshme. Unë kam qenë gjithmonë një grua që i pëlqen të shoqërohet me njerëz nga fusha të ndryshme. Ndoshta kam më shumë miqësi jashtë botës së muzikës sesa në fushën time dhe më pëlqen të kontaminoj veten në nivelin e ideve. Është e qartë se në mjedisin tonë është më e lehtë të kuptohet se çfarë nënkuptohet me pretendimin se jeni muzikant; jashtë idesë së një aktiviteti paralel mbetet. Mendoj se kjo është shumë e trishtueshme, sepse jashtë vendit, kur e krahasoj veten me njerëz që për këtë arsye jetojnë jashtë Italisë, kjo gjë pranohet përgjithësisht. Unë ndjek Fakultetin e Ekonomisë dhe Tregtisë dhe kur më pyesin se çfarë bëj në jetë, përpiqem t’i shpjegoj gjithmonë, pastaj shkurtoj dhe them që jam mësuese muzike. Mësimdhënia njihet si profesion. Mendoj se është faji i mënyrës sesi është ngritur sistemi dhe në veçanti arsimi fillor. Muzika klasike konsiderohet gjithmonë elitiste ose diçka që synon njerëzit snob ose të moshuar. Shumë njerëz, edhe mosha ime, luftojnë të imagjinojnë figurën e pianistit. E kuptoj, megjithatë, se nuk është arrogancë, por një lloj injorance shpirtmirë, sepse ka ende shumë kuriozitet; sapo të hyjnë në këtë botë, të gjithë dhe të gjithë janë shumë të magjepsur. Fatkeqësisht, tashmë në shkollën e mesme, ora e muzikës është e destinuar kryesisht për regjistruesin.

 

Duke qëndruar në temë çfarë ka përveç skenës dhe përtej performancës së një pianisti apo një pianisti? Çfarë është ajo që publiku nuk e sheh apo nuk mund ta shohë?

Ai nuk mund t’i dijë të gjitha vuajtjet pas saj (qesh). E thashë se është dramatike, por, për fat të keq, konstatoj se shumë kolegë dhe kolegë e idealizojnë shumë profesionin e tyre. Në realitet ka një sakrificë shumë të madhe.; ka një ndryshim në jetën tuaj, zakonet tuaja, formojini ato në bazë të një vendimi që keni marrë. Unë zgjodha atë që do të bëja kur isha fëmijë dhe kam qëndruar gjithmonë në atë linjë. Por ajo që nuk shihet dhe që është e paimagjinueshme janë orët e studimit, mundi, përkushtimi, udhëtimet. Ajo që nuk shihni është i gjithë diskursi mendor dhe psikologjik që graviton rreth kësaj gjëje. Nuk lidhet vetëm me ankthin para koncertit, performancën dhe lodhjen që pason, por për mua është diçka që vazhdon në jetën e përditshme. Nuk ka kohë kur mbyll pianon, dal, bëj një shëtitje dhe nuk mendoj se çfarë do të duhet të bëj apo çfarë do të duhet të ndryshoj në atë që sapo kam studiuar! Ose, përsëri, sa shumë prapa mund të jem me studion për një koncert të rëndësishëm. Mendoj se flasim shumë pak për këtë: kur ndërmerr një rrugë të tillë është shumë e rëndësishme të kesh mbështetjen e disa njerëzve. Ajo që kam ndjerë gjithmonë është një ndjenjë detyre, në një mënyrë të mirë, sepse të gjithë njerëzit që punojnë me mua – nga mësuesi te familja, përmes miqësive – e japin edhe jetën e tyre në raport me timen; pikërisht sepse besojnë në atë që bëj dhe duan të më ndihmojnë. Ka ndryshuar edhe dinamika ime familjare që kur fillova të studioj… Është diçka radikale dhe drastike! Por të gjithë e përjetojnë ndryshe: ka edhe nga ata që zgjedhin ta jetojnë rrugën e tyre në mënyrë fataliste. Diskursi mendor dhe psikologjik nuk merret kurrë në konsideratë. Për shembull, e kam fjalën për kritikat që mund të tërbohen në një humbje të kujtesës së një pianisti që ka mesatarisht dyqind koncerte në vit dhe e ka jetën në një valixhe. Ose një audiencë që lind opinione të këqija falas.

 

Mendoni se është tabu të flitet për aspektin psikologjik tek ata që zgjedhin të ndërmarrin një karrierë si interpretues koncerti?

Absolutisht! Mendoj se në këtë moment historik është tabu të flitet për çdo aspekt psikologjik, por jo vetëm në botën e muzikës. Është një botë që ecën aq shpejt sa duhet të performojmë mjaftueshëm për ta neglizhuar plotësisht këtë aspekt. Në vend të kësaj, mendoj se duhet adresuar sepse është diçka shumë konkrete. Unë pata fatin të filloja të studioja në moshën nëntëmbëdhjetë vjeç me Maestro Roberto Prosseda dhe Maestro Alessandra Ammara, të cilët janë ende mësuesit e mi. Me ta zbulova një botë të re sepse përveçse kam një marrëdhënie didaktike me ta, kam një marrëdhënie të bukur njerëzore që kapërcen atë që mund të jetë momenti i mësimit apo i shfaqjes. Së bashku, çdo gjë që lidhet me muzikën ose rrethanat e mia të jashtme bëhet e menaxhueshme. Kjo ndihmon për të luajtur dhe për të jetuar më mirë, sepse mbështetja psikologjike e një personi që bën të njëjtën punë si ju, që e kupton dinamikën tuaj nga brenda, është shumë e rëndësishme. Shumë herë duhet të kemi të bëjmë me mësues të jashtëzakonshëm që fokusohen vetëm në aspektin interpretues dhe atë që ndodh atëherë duhet ta menaxhojmë vetë.

 

Ekziston edhe klisheja se një interpretues i mirë koncertesh është rrjedhimisht një mësues i mirë. Çfarë mendoni ju?

Kam dëgjuar shumë mendime kontradiktore. Si fëmijë kisha besimin se një pianist i jashtëzakonshëm mund të ishte një mësues i mirë, por mendoj se nuk ka asnjë lidhje konsekuente midis të qenit një koncertist i mirë dhe një mësues i mirë. Kombinimi është mjaft i rastësishëm. Është e qartë se për ata që kryejnë një koncert çdo dy ditë, ai bëhet i pamenaxhueshëm në nivelin e kohës. Por unë ju sjell përvojën time personale: duke studiuar me Roberto Prosseda mendoj se ai është një mësues i jashtëzakonshëm, si dhe një muzikant i jashtëzakonshëm; luan shumë koncerte por ia del mbanë të dy gjërat dhe nuk kam gjetur asnjë mangësi. Gjithashtu mendoj se ajo që na shtyn të mësojmë mirë është një ndjenjë e fortë pasioni për të transmetuar aftësitë e dikujt përtej egoizmit të interpretuesit. Mësimi dhe jo një predispozitë e fortë diktohet nga njohuritë e shkëlqyera, komunikimi i mirë dhe pasioni i madh për t’u transmetuar.

 

A mund të përmblidhni ndjesitë që përjetoni pak para se të vendosni duart në tastierën e pianos, menjëherë pas duartrokitjeve të publikut?

Mund t’ju them se momentet para koncertit i jetoj shumë keq… Për mua është një dhimbje! Mbaj mend që kur isha dhjetë vjeç, mësuesi me të cilin studioja më qetësoi duke më thënë se kur të rritesha do të mësohesha; në prapavijë them jo, nuk mësohesh, thjesht mëson të menaxhosh ankthin. Gjithçka shkrihet jo në momentin e parë që vendos duart në piano, por pasi hetova agjitacionin tim. Është e qartë se çdo performancë nuk është e njëjtë me një tjetër. Është një kurs i vazhdueshëm i operës dhe, nëse e krijon atë magji, ku dëgjon publikun në heshtje dhe merr pjesë, mund të jesh i qetë dhe në atë pikë është e gjitha drejt greminës.

 

Në tetor 2021 u publikua CD-ja juaj e parë në sonatat e Fanny Mendelssohn. Pse zgjodhët t’i kushtoni asaj gdhendjen tuaj të parë dhe më domethënëse?

Edhe këtu themelor ishte kontributi i mësuesit tim, i cili në të kaluarën regjistroi veprat e plota të Felix Mendelssohn, vëllait të Fanny-t. Ai është shumë i informuar për muzikën e tij dhe për veprat që i atribuohen gabimisht Feliksit, por të shkruara nga motra e tij. Pak si shaka, filluam t’u afroheshim këtyre këngëve për zbulim dhe eksperiment të pastër. Më pas, duke studiuar këngën e parë, ajo evoluoi në një projekt regjistrimi, të pranuar nga Piano Classics. Ne vendosëm t’ia kushtojmë CD-në time të parë regjistrimit të tre sonatave plus një fragment sonate të papërfunduar. Projekti mori formë brenda disa vitesh dhe në maj 2020 i regjistrova këto këngë për tre ditë. Është diçka që fillimisht nuk e materializova në kokën time, megjithatë, me prapambetje, duke punuar mbi të, dëshirën për të pasur një projekt besoja jo vetëm për cilësinë e muzikës apo për poetikën e autorit, por pikërisht për Ideja ime personale: të nxjerr në dritë veprat e artisteve femra që nuk kanë pasur asnjëherë vlerësimin e tyre adekuat. Gjithashtu sepse një gjë që kam prirje të them gjithmonë është se jam një feministe shumë e bindur dhe projekti, pikërisht për këtë arsye, është shumë i rëndësishëm. Përtej diskursit muzikor, ai është një mision.

 

Pse duhet të jetë një përkthyes dhe jo një interpretues për të rikthyer një kompozitor të së shkuarës? A nuk mendoni se po ata artistë që në të kaluarën e mbanin nën hije duhet ta kuptojnë vlerën e saj?

Është e qartë se një grua duhet ta bëjë këtë në 2022, sepse një burrë do të ishte shumë i rrallë. Fatkeqësisht, ky është rasti në një situatë të tillë. Ajo që më zemëron është se ne femrave na është dashur gjithmonë të bëjmë bërryl dhjetë herë më shumë se një mashkull për të marrë një të dhjetën e asaj që do të merrte. Flitet shumë për rrjedhshmërinë, barazinë gjinore, LGBTQ+, riprodhimin e asistuar… Mendoj se nëse duam të lëvizim diçka, nuk është e nevojshme të demonstrojmë në rrugë, por të përdorim artin përmes gjesteve të vogla rebelimi. Ajo që unë mund të bëj si artiste është, në mënyrën time të vogël, të përmirësoj një autore, duke rijetuar sëmundjen që përjetoi dhe për të cilën ajo qëndroi e përmbajtur, ndërkohë që vazhdon të shkruajë muzikë.

 

A keni gjetur ndonjë mospërputhje midis asaj që lexoni në librat e saj dhe asaj që del nga shkrimi i saj muzikor? Diçka që vetëm dikush që luan veprat e tij mund ta dijë?

Në realitet, ajo që më pëlqeu tek Fanny Mendelssohn, sepse e dokumentova veten duke lexuar disa letra dhe disa shkrime, është një personazh i fortë që del shumë nga kompozimet e saj. Pra, më shumë se një mospërputhje ajo që gjeta është një besnikëri shumë e fortë midis mendimeve të tij, asaj që thotë dhe asaj që del nga muzika e tij. Është luftarak dhe e ndjen këtë damar kryengritjeje dhe vuajtjeje, e cila, megjithatë, nuk është kurrë dramatike dhe qëllim në vetvete, sepse atëherë ka gjithmonë një moment relaksi dhe meditimi.

 

Jeni trajnuar me mësues të rëndësishëm italianë dhe të huaj: mendoni se ka apo mund të ketë një mësim të vetëm që i bashkon në një mënyrë apo në një tjetër?

Unë kam pasur mësues shumë të ndryshëm! Unë mendoj se jo, dhe ndoshta kjo është e bukura e saj, sepse në fakt është diçka shumë personale. Ju sjell eksperiencën time sepse kam pasur gjithmonë disa mësues që më kanë ndjekur vazhdimisht. Përtej kurseve dhe masterklasave kam pasur tre mësues dhe gjithmonë kam mësuar gjëra shumë të ndryshme. Pastaj ka gjëra që mund të ndahen pak a shumë dhe, në parim, tani jam duke përjetuar ekuilibrin më të fortë; Zgjodha të shkoj në të njëjtin qytet me mësuesit e mi pikërisht për këtë arsye. Ndoshta ajo që dëgjojmë më shpesh është të përqendrohemi më shumë te interpretimi dhe jo shumë te teknika.

 

E mbyll duke ju pyetur se cila është pjesa e fundit që keni luajtur në sesionin tuaj të studimit.

Vetëm sot në mëngjes luajta Koncertin e Trefishtë të Beethovenit: Unë jam duke e studiuar dhe do ta luaj në Rovigo në mars. Paralelisht me regjistrimin e dytë të ardhshëm nga Fanny Mendelssohn, jam duke realizuar edhe një repertor tjetër. E adhuroj Bethoven-in, pavarësisht se jam shumë i ndryshëm nga Fanny. Edhe unë e kam mjaft të vështirë sepse nuk e dija që mund të ishte kaq e neveritshme! Beethoven nuk e mohon kurrë veten!

Për t’u bërë pjesë e grupit të “Gazeta Diaspora Shqiptare” mjafton të klikoni: Join Group dhe kërkesa do t’ju aprovohet menjëherë.